“EMD Medya Okulu Anadolu’da” Projesi kapsamındaki Panel, Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi ev sahipliğinde Bölüm Başkanı Doç. Dr. Esra Vona Kurt ve Dr. Zeynep İlhan’ın katkılarıyla gerçekleştirildi. 11 Aralık günü yapılan etkinlikte, medya ve iletişim bölümü öğrencileriyle deneyimlerini paylaşan panelistler, öğrencilerin sorularını yanıtladı.
Ekonomi Muhabirleri Derneği’nin (EMD), “EMD Medya Okulu Anadolu’da” isimli AB Projesi’nin Isparta ayağı Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Isparta Meslek Yüksekokulu evsahipliğinde gerçekleştirildi. Panelde, ekonomi gazetecileri, genç iletişimcilerle deneyim paylaşımında bulundular.
Isparta Meslek Yüksekokulu Müdürü Öğretim Görevlisi Faik Ay ve EMD Genel Başkanı Mehmet Kaya’nın açılış konuşmalarıyla başlayan panelde, Hürriyet Gazetesi Ekonomi muhabiri Neşe Karanfil ve TRT Radyo1 Ekonomi Günlüğü Programı Yapımcısı Ahmet Falih Akıcı konuşmacı oldu.
FAİK AY: GAZETECİLER VE HALKLA İLİŞKİLERCİLERİN ORTAK PARAMETRESİ DOĞRU, İLKELİ İŞ YAPABİLMEK
Gazetecilik mesleğinin vazgeçilmez olduğunu anlatan Isparta MYO Müdürü Öğretim Görevlisi Faik Ay, “Gazetecilik çok onurlu, ilkeli bir iş. Bunun toplumu aydınlatma açısından gerekli olduğunun farkındayız. Bu anlamda sağlıklı, doğru ve bizleri iyiye götürecek olan, yanıltıcı ve yönlendirici bilgilerden uzak tutan, gerçeği ortaya koyan bilgilere ihtiyacımız olduğunu söylemek isterim” dedi.
Gazetecilik ve halkla ilişkiler bölümlerinde okuyan öğrencilere hitap eden Ay, “Gazetecilik ve halkla ilişkiler açısından bakıldığında her ikisinin ortak parametresi doğru, ilkeli işi yapabilmek. Bu anlamda iki meslek birbiriyle çalışırlar. Yani halkla ilişkilerciler gazetecilerle çalışır çünkü onların aracılığıyla duyurmak istediklerini duyururlar. Gazeteciler de halkla ilişkiler uzmanlarıyla çalışır çünkü her bir birimin artık ulaştırmak istedikleri içerikler basın halkla ilişkiler ofisleri tarafından direk gazetelere ulaştırılıyor. Böylece önceden haber peşinde ya da bilgi peşinde koşarken şimdi halkla ilişkiler ofislerince hazırlanan metinler üzerinden iki sektör birbirini desteklemektedir. Bu anlamda ikisinin birlikte hareket ettiğini söylemek mümkün” dedi.
Halkla ilişkilerin günümüzde toplumun nereye gideceğine, toplumun ne şekilde karar alması gerektiğine önemli anlamda etkiler sağladığını kaydeden Ay, “Halkla ilişkilerin etki alanlarını doğru şekilde yönlendirmek, halkla ilişler uzmanlarının gelecekteki işlerini yönetmek açısından önemli olacaktır” diye konuştu.
MEHMET KAYA: AMACIMIZ EKONOMİ MUHABİRLİĞİNE ÖZENDİRMEK
EMD Genel Başkanı Mehmet Kaya ise konuşmasında, programın amacının ekonomi muhabirliğine özendirmek olduğunu anlatırken, “Ufkunuzu geniş tutun, gazeteciliğin ana unsurlarını öğrenmeniz gerekiyor. Çalışma hayatı içerisinde ekonomi muhabirliğinin temel bilgileri sizlerin çok işine yarayacak” dedi.
Konuşmasında halkla ilişkiler ve gazetecilik meslek disiplinlerinin birbirinden çok farklı olmadığını kaydeden Kaya, “İstanbul, Ankara ve İzmir’in çok büyük bir bölümünde basın birimlerinde, halkla ilişkiler ve iletişim şirketlerinde çalışanların tamamı gazetecilikten gelme. Bu iki meslek birbirinin içine şu anda geçmiş durumda. Sizler halkla ilişkiler mesleğini seçseniz de yazacağınız metinler haberle ilişkili olacak” diye konuştu.
Yeni medya düzenine ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Kaya, “Yeni medyanın oluşması ile her kurum aynı zamanda iletişimci haline geldi. Her bir kurum içinde, yazılı, görsel ya da video vb. medya ile içerik üretiliyor ve yayınlanıyor. Burada da gazetecilik yeteneklerine ihtiyacınız var. Demek ki gazetecilik öğrenirseniz, fiilen medya kuruluşlarında çalışabileceğiniz gibi, halkla ilişkiler alanında da çalıştığınızda bu yeteneklere zaten ihtiyacınız olacak.” değerlendirmesinde bulundu.
FALİH AKICI: “Gazeteciliğe başlayın”
Radyolarda yoğun haber ve bilgi üretildiğini dile getiren TRT Radyo1 Ekonomi Günlüğü Programı Yapımcısı Ahmet Falih Akıcı, “Radyo, bir müzik kutusu değil, dünyanın en hızlı adapte olduğu iletişim aracıdır. Türkiye’de 6 Mayıs 1927’de radyodan ilk anons yapıldı. Türkiye’ye en hızlı gelen iletişim araçlarından biri” dedi.
TRT geleneğinden örnek vererek hedef kitle ve üslubun önemine dikkat çeken Akıcı, gençlere erişebildikleri ortamda gazetecilik yapmaya başlama çağrısı yaptı. İçerik üretirken, kime, ne söylendiğinin önemli olduğunun altını çizen Akıcı, “Hayatınızın her döneminde hedef kitlenizi belirlemeden ve dinlemeden karar vermeyin ve kime nasıl hitap edeceğinize önem verin” diye konuştu.
NEŞE KARANFİL: ANKARA’DA EKONOMİ MUHABİRLİĞİ YAPMAK ÖNEMLİDİR
Hürriyet Gazetesi ekonomi muhabiri Neşe Karanfil ise ekonomi gazeteciliğinin önemine değinerek, mezun olduktan sonra özellikle Ankara’da görev yapacak olan genç iletişimcilere öğütlerde bulundu. Karanfil, ekonominin tüm vatandaşları ilgilendiren bir alan olduğuna dikkat çekerken, “Ekonomi muhabiri ekonomiye yoğunlaşmış, ekonominin bütün alanlarında faaliyet gösteren kişiler, şirketler, bakanlıklar ve Meclis gibi alanlarda haber üreten kişiyi ifade ediyor” dedi.
Gazetelerin yazı işleri kadrosunun ve merkezinin ağırlıklı olarak İstanbul’da olduğunu belirten Karanfil, “Ankara ise merkez kadar etkilidir. Cumhurbaşkanlığı, bürokrasi, bakanlıklar, Meclis gibi karar vericilerin Ankara’da olması nedeniyle bu kentte ekonomi muhabirliği yapmak çok önemlidir” diye konuştu.